Vikten av en bra skola och lite mer

Det finns dem som jobbar med naglar trots att de inte är utbildade. Det är deras val och om de vill göra det och om allt fungerar bra, visst. Men att jobba med naglar är enligt mig mycket mer än att bara kunna göra en snygg nagelförlängning! När du går en utbildning får du (om det är en bra skola) lära dig allt om nagelns uppbyggnad, läsa om olika nagelsjukdomar och lära dig hur just ditt material är uppbyggt och fungerar!

Jag tror inte, rätta mig om jag har fel, att de som sitter outbildade och gör naglar med material de köpt på tex tradera eller liknande vet så mycket om själva märket de jobbar med och jag tror inte att de heller vet särskilt mycket om den naturliga nageln. När man jobbar som nagelterapeut jobbar man ju inte endast med konstmaterial utan även med manikyr dvs, vård av den naturliga nageln. Inte skulle jag vilja gå till en hudterapeut som inte vet hur huden är uppbyggd?

Jag är väldigt nöjd med min utbildning dels för att de lär ut att göra grymt snygga naglar men även för att man får läsa mer djupgående om just nageln och allt som hör till.

En till sak som är tråkigt när man själv arbetar seriöst är alla dessa annonser där folk skriver att de gör naglar för typ 100- 200 kr? Jag tror inte att de betalar någon avgift som skatt,moms osv. Om man sitter hemma och gör naglar har man ingen hyra och då förstår jag såklart att man kan ta en billigare summa men ändå arbeta lagligt men ingen kan ta betalt 200 kr och betala, skatt,moms,materialkostnad plus att få ut en lön på det! Jag skulle också jätte gärna vilja erbjuda mina kunder naglar för 200 kr men det går ju såklart inte. Detta gör att vi som kör ärligt spel framstår som giriga när vi tar ca 700 för ett nytt set naglar. Men tänk på att ca 60% försvinner i avgifter och att detta faktiskt är vårt jobb = vi måste få ut någonting i lön och även betala hyra för våra platser.


Nog om det, Hoppas att ni alla har haft en bra och fin helg! ♥




Kommentarer
Karin

<3<3<3<3

2010-08-22 @ 22:13:15
URL: http://lightelegance.blogg.se/
Tinna

Gud vad bra skrivet!! Länkade hit från min blogg, hoppas det är okej:)

Okej men jag förstår att du kanske vill strukturera upp det lite så man får lite ordning på dagarna..



Kul med nytt smink-märke)

2010-08-23 @ 00:05:25
URL: http://allwayspink.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0